Sterk herstel van wervingsmarkt

14-3-2016
De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie zegt een sterk herstel te zien van de wervingsmarkt. Bijna alle stoplichten staan op groen, met vooral meer aandacht voor employer branding, social media en vacatureteksten.
 
Dat beeld komt naar voren in het derde onderzoek Stand van Werven van De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 'Arbeidsmarkcommunicatie en recruitment zijn volop tot leven gekomen. In tegenstelling tot de meting in 2014 spelen kostenreductie en minder budget een minder belangrijke rol', is de conclusie.
 
Meer hires
Uit de resultaten blijkt dat nog maar één op de zes wervingsprofessionals minder budget verwacht te hebben in 2016, terwijl meer dan één op de drie wervingsprofessionals meer budget heeft. De helft van de professionals verwacht in 2016 dan ook meer hires te gaan maken.
 
Het hogere budget zal volgens het onderzoek vooral gaan naar employer branding, social media en aandacht voor vacatureteksten. 'Verleiden' en 'zichtbaarheid' zijn de sleutelwoorden om de concurrentie op de arbeidsmarkt aan te gaan. Van belang zijn ook LinkedIn, analytics en mobile.

Verschillen tussen klein en groot 
In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen kleine organisaties (<200 werknemers), middelgrote organisaties (200-1.200 werknemers) en grote organisaties (>1.200 werknemers). Kleinere organisaties zitten meer op directe werving in vergelijking met de grotere organisaties. Dat zien de onderzoekers bijvoorbeeld terug bij LinkedIn en de groei in aannames en bij instroom.
 
Voor middelgrote organisaties ligt het accent meer op verleiden, zoals employer branding en verbeteren van de vacatureteksten. Bij de grote organisaties is er meer accent op tech, zoals analytics en mobile. Zij richten zich meer op het optimaliseren van het proces en het vergroten van impact binnen de eigen organisatie.
 
289 wervingsprofessionals
Voor het onderzoek Stand van Werven zijn in de eerste drie weken van januari 289 wervingsprofessionals online ondervraagd door onderzoeksbureau Intelligence Group, in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 77 procent van de ondervraagden was werkzaam in recruitment, gevolgd door 45 procent werkzaam in arbeidsmarktcommunicatie.

Bron: Flexmarkt en Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie