Millennial vraagt nog meer flexibiliteit van werkgever

5-8-2016
Het zelf kunnen indelen van flexibele werkuren en de mogelijkheid om voor een deel thuis te werken speelt bij millennials een grote rol bij de keuze van de werkgever. Werkgevers die op die wensen inspelen maken meer kans op het binnenhalen van jonge, gemotiveerde werknemers.
 
De duidelijke voorkeuren voor vrijheid en flexibiliteit onder millennials blijken uit het World of Work onderzoek van Monsterboard onder 4114 werknemers in Europa. Millennials vinden het belangrijker om hun werk en taken goed af te ronden en beoordeeld te worden op hun resultaat, in plaats van beoordeeld te worden op hun aanwezigheid van 9 tot 5.
 
Toch zien ze ook de meerwaarde van samenwerken met collega's. Het van elkaar leren en gezamenlijk werken bevordert voor hen het werkplezier. Millennials willen bij voorkeur wel zelf bepalen wat de verdeling is tussen thuis en op kantoor werken. Ze zoeken naar een betere balans tussen werk en vrije tijd.
 
Volgens managing director Gian Zandonà van Monsterboard zijn sommige werkgevers nog wat huiverig als het om flexibel werken gaat. 'Dat is jammer want de motivatie en loyaliteit van jonge medewerkers kan ontzettend toenemen als je aan hun wensen tegemoet komt. Flexibiliteit helemaal verbieden kan er juist voor zorgen dan medewerkers op zoek gaan naar een baan bij een bedrijf die flexibel werken wél stimuleert.' Als werkgevers wél open staan voor flexibele werkuren, kunnen ze dit gebruiken als pullfactor. Ze doen er volgens Zandonà bijvoorbeeld goed aan het prominent te benoemen in een vacaturetekst.
 
Tools en afspraken
Werkgevers moeten natuurlijk wel goede afspraken maken, de juiste tools bieden en zorgen dat er ook momenten zijn dat iedereen elkaar ziet, zegt Zandonà. Flexibiliteit biedt dan voor zowel werknemer als werkgever veel voordelen. 'De werknemer is gemotiveerd, tevreden en loyaal en de werkgever ziet dit terug in de resultaten van de organisatie.'

Bronnen: Flexmarkt.nl