ABN Amro: uitzendbranche groeit 8,5% in 2016

13-6-2016
Door de verdere stijging van de economie en de toenemende flexibilisering op de arbeidsmarkt zal de totale omzet in de uitzendbranche dit jaar 8,5% groeien.
Dat stelt ABN Amro in haar meeste recente Insight-rapport.
 
Uitzenden is commodity
Traditionele uitzendbureaus ervaren steeds meer prijsdruk. Het klassieke uitzenden door 'piek en ziek' is een commodity geworden. Daarnaast hebben inleners meer inzicht in de kosten (tansparantie). Verder wordt de prijs (lees: marge) gedrukt door de digitalisering en de lage toetredingsdrempel op de uitzendmarkt. Uitzenders streven daarom naar kostenefficiency en kostenleiderschap.
 
Uitbreiding dienstenpakket
De uitzendmarkt kampt met structurele veranderingen die zij het hoofd moet bieden. Zo daalt door automatisering het aantal laaggeschoolde banen, waar algemene uitzendbureaus vooral op gericht zijn. Ook neemt binnen de flexschil bij bedrijven het aandeel uitzendkrachten af; er komen relatief meer tijdelijke arbeidscontracten en zzp'ers. Uitzenders zoeken daarom naar andere, hr-gerelateerde diensten om hun dienstenpakket uit te breiden, zoals recruiting, payrolling of detachering.
 
Onzekerheid door wetgeving
ABN Amro stelt dat er veel onzekerheid is over de wet- en regelgeving voor uitzenders. De toekomstige aanpassingen leiden tot onrust omdat niet duidelijk is welke impact deze zullen hebben op het bestaansrecht en de verdienmodellen van HR-dienstverleners.
 
Overigens stelt de bank dat de aanscherping van flexwerk door de Wet Werk en Zekerheid gunstig is geweest voor de branche.