12 feiten over recruitment

25-4-2016
Office Vibe heeft 12 statistieken over het recruitmentproces op een rij gezet die recruiters aan het denken moeten zetten. Volgens Office Vibe zelf gaan deze statistieken de wijze waarop organisaties werven veranderen.
 
De 12 statistieken:
 
1.
66% van de kandidaten is ervan overtuigd dat zij door interacties met medewerkers meer inzicht krijgen in de organisatie. Via bijvoorbeeld social media kunnen sollicitanten makkelijk in contact komen met medewerkers en kunnen ze een authentiek beeld krijgen van hun potentiƫle werkgever.
 
2.
Als kandidaten reeds in aanraking zijn geweest met de organisatie is de kans 2 keer zo groot dat ze op een 'koude' e-mail reageren. Niemand krijgt graag e-mails van onbekenden. Als kandidaten reeds in contact zijn gekomen met een organisatie, is dat vaak via sociale media. Organisaties zouden hun medewerkers dan ook aan moeten moedigen actief te zijn op social media en er als ware ambassadeurs te opereren. Kandidaten krijgen zo een beeld van hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Als Google een 'koude' e-mail stuurt met een aanbod voor een baan, dan open je die e-mail.
 
3.
Het duurt 27 werkdagen om een vacature te vervullen. Volgens Office Vibe is het goed dat organisaties de tijd nemen om de beste kandidaat aan te nemen. Echter, toptalent is dan al lang elders aan de slag. Het recruitmentproces moet daarom ook niet te ingewikkeld en uitgebreid zijn. Optimaliseer het proces, zodat de doorlooptijd korter wordt.
 
4.
De beste kandidaten zijn na 10 dagen niet meer beschikbaar. Toptalent heeft keuze zat. Als organisatie zul je dus snel moeten handelen om toptalent aan je te binden.

5.
De gemiddelde kosten voor het vervullen van een vacature bedragen €4.000Het aannemen van een nieuwe medewerker kost dus veel geld. Dan kun je er maar beter zeker van zijn dat het ook de juiste kandidaat is, die productief is en bij de cultuur van de organisatie past.
 
6.
60% van de werkgevers is bezorgd over de kosten die gepaard gaan met functies die niet ingevuld zijn. Als functies niet ingevuld zijn kan dit omzet kosten, ervoor zorgen dat medewerkers overwerkt raken of teveel andere dingen moeten doen, waardoor ze niet productief zijn. Of ze maken meer fouten. Door een sterk employer brand op te bouwen loopt de tijd die het kost om openstaande vacatures te vervullen terug.
 
7.
64% van de sollicitanten deelt negatieve sollicitatie-ervaringen. 27% ontmoedigt zelfs anderen om te solliciteren. De candidate experience is erg belangrijk. Deze kan niet genegeerd worden door organisaties. Behandel sollicitanten met respect en geef terugkoppeling na een sollicitatiegesprek. Via sociale media kunnen negatieve ervaringen snel verspreid worden.
 
8.
60% van de kandidaten stapt uit een sollicitatieproces dat te lang duurt. Dit is een gemiste kans. Optimaliseer het wervingsproces zodat de doorlooptijd van de procedure korter wordt en de kans dat kandidaten afhaken kleiner.
 
9.
15% van de kandidaten die het sollicitatieproces als prettig heeft ervaren doet extra zijn bestDoor een goede kandidatenervaring te bieden krijg je dus extra gemotiveerde medewerkers.
 
10.
75% van de professionals is passief werkzoekend. Passieve kandidaten zijn niet actief op zoek naar een nieuwe baan, maar staan open voor een interessant aanbod. Door alleen een vacature te plaatsen bereik je deze passieve kandidaten over het algemeen niet. Dit betekent dat je zelf actief op zoek zult moeten gaan naar geschikte kandidaten en hen vervolgens moet verleiden om op jouw aanbod in te gaan.
 
11.
46% van de recruiters is van mening dat recruitment op marketing gaat lijken. De meningen hierover zijn dus flink verdeeld. De recruiters die geloven dat recruitment meer op marketing (moet gaan lijken) lijkt, proberen kandidaten op het juiste moment, met de juiste boodschap te bereiken.
 
12.
Door te investeren in het employer brand kan het verloop met 28% teruggebracht worden. De employer brand experience moet geweldig zijn. Medewerkers moeten echt voelen dat ze bij een geweldige werkgever werken, zodat ze iedere dag met liefde hun werk doen.